Nieuwsbericht, 30 september 2022

Landelijke aandacht voor valpreventie. Blijft u Gaan en Staan?

Elk jaar begin oktober is er landelijk extra aandacht voor valpreventie. Want nog steeds zijn valongevallen een ernstig en toenemend probleem bij ouderen. Als zorgprofessionals gaan we dan ook met zoveel mogelijk ouderen het gesprek hier over aan. Blijft u nog goed gaan en staan waar u wilt?

Blijf Gaan en Staan

Voor ouderen die moeite hebben met bewegen en balans is er de mogelijkheid om met één deskundig consult van een ergotherapeut snel inzicht te krijgen hoe het met de mobiliteit staat. Ook is er snel inzichtelijk wat u als oudere kunt doen om te zorgen dat u zo lang mogelijk kunt blijven gaan en staan waar u wilt. ‘Blijf gaan en staan’ heet dit programma. Er hebben al meer dan 150 ouderen meegedaan.

Moeilijk in balans

Een van de indicatoren van een valrisico is het moeilijk in balans blijven. Dat is simpel te testen door 1 minuut op 1 been te staan. De flamingotest! Onze professionals kunnen dat nog. Kijk maar naar Susanne, één van de therapeuten van Blijf Gaan en Staan, in de video. En u? Kunt u nog op 1 been staan voor 1 minuut? Test uw balans en geef valpreventie de nodige aandacht. Bekijk op www.vechtverband.nl/blijfgaanenstaan  wat u kunt doen.