Nieuwsbericht 27 september 2019

Ouderen beweeg en blijf op de been

98 ouderen deden mee met Blijf Gaan en Staan

Ergotherapeute Rinske Rebel aan het werk bij een deelnemer van Blijf Gaan en Staan.

Al meer dan 98 ouderen hebben meegedaan met Blijf Gaan en Staan in Breukelen. We weten dat er nog meer ouderen zijn voor wie mobiliteit een uitdaging is. Daarom staan huisartsen, fysiotherapeuten, ergotherapeuten en de wijkverpleging as vrijdag 4 oktober om 12:00 uur op de markt in Breukelen om voorlichting te geven over valpreventie. We roepen zoveel mogelijk ouderen op om in beweging te komen en maken hen bewust van wat ze zelf kunnen doen om de kans op een val te verkleinen.

“Ik heb mijn vrijheid weer terug.”

Een val is te voorkomen als er meer aandacht is voor mobiliteit onder ouderen. Verschillende zorgverleners werken daarom samen in Blijf Gaan en Staan om te kunnen signaleren, doorverwijzen en concrete plannen te de mobiliteit te verbeteren. Huisarts Arnoud Klein Ikkink van Vechtverband: “Lichaamsbeweging is erg belangrijk om mobiel en zelfstandig te blijven. En angst om te vallen is een grote drempel om op pad te gaan waardoor sociaal isolement en eenzaamheid kunnen ontstaan.”

Bent u of kent u iemand die moeite heeft met bewegen?

Ouderen komen in aanmerking voor het programma Blijf Gaan en Staan als ze moeite hebben met lopen, bewegen of balans. Als start is er een telefonisch kennismakingsgesprek met ergotherapeut Rinske Rebel. Na deze kennismaking volgt een intake, in de vorm van een huisbezoek bij de cliënt door Rinske. Daarna volgt een passend advies. Het persoonlijk advies kan gaan over medicatie, spierkracht, gezichtsvermogen, de woning of hulpmiddelen.

Meld uzelf of deze persoon aan via! www.vechtverband.nl/blijfgaanenstaan.